Symptomer på psykisk stress

Stress er noget some mange af os kæmper med. Psykisk stress kan eksempelvist være pres fra arbejdet eller venner og familie. For nogle af os, oplever vi stress engang imellem. For andre, er daglig stress en normal del af livet.

Definition på psykisk stress

Positivt stress, kaldet eustress, kan faktisk være gavnligt for dig. I modsætning til negativt stress, kan positivt stress hjælpe dig med motivation, fokus og energi. På den anden side, kan negativt stress skabe negative psykiske symptomer. Heriblandt angst, bekymring, og nedsat ydeevne. Det kan føles ubehageligt, og psykisk stress kan føre til mere seriøse problemer hvis ikke behandlet.

Psykisk stress effekter

Det er ingen hemmelighed at psykisk stress kan over lang tid skade vores helbred. Stress har evnen til at negativt påvirke vores liv. Det kan skabe fysiske sygdomme, som hovedpine, fordøjesesproblemer, samt søvnproblemer. Stress kan også skabe psykiske belastninger, heriblandt angst og depression.

Ubehandlet kronisk stress kan føre til forhøjet blodtryk og et svagt immunforsvar. Psykisk stress kan også medvirke til udvikling af fedme og hjertesygdomme.

Tegn på psykisk stress

Der er forskel på en stressfaktor og stress. En stressfaktor kan være en person, et sted, eller en situation som får dig til at stresse. Stress er responsen til en eller flere af de stressfaktorer.

Der er mange situationer som kan skabe stress, de mest almindelige er:

  • Problemer i parforhold
  • Nye eller øget arbejdsansvar på arbejdet
  • Pengeproblemer
  • Tab af en man elsker
  • Helbredsproblemer
  • At man flytter til et nyt sted

At kunde udpege tegnene på stress er det første trin i at udvikle en måde at behandle symptomerne på. Nogle af de mere almindelige fysiske, psykologiske og følelsesmæssige tegn på kronisk stress inkluderer:

  • Hurtigere hjerterytme
  • Forhøjet blodtryk
  • En følelse af at være overvældet
  • Træthed
  • Søvnproblemer
  • Dårlig evne til problemløsning
  • Ændring i opførsel, såsom social tilbagetrækning, følelse af tristhed, frustration, tab af kontrol af sine følelser
  • Tyndt hår hos mænd

Måder du kan bekæmpe stress på:

Når det kommer til at bekæmpe stress kan simple ændringer i dit liv gå en lang del af vejen i ,at forbedre dit helbred og reducere stress. At have de rette værktøjer kan gøre, at i dit psykiske stress ikke eskalerer i stressede situationer.

Find en balance

Det er vigtigt at strukturerer din tid så du kan være komfortabel med at have travlt, uden at føle dig overvældet.

Vær sød ved dig selv

En forståelse for, at du ikke er svag bare fordi du oplever stress, er vigtigt.

Benyt dig af personer du stoler på

Før dit psykiske stress eskalerer, ræk ud efter en bekendt du stoler på, såsom en ven eller et familiemedlem. At dele dine tanker og følelser med en anden kan hjælpe på dit stress niveau.

Brug en dagbog

Sæt noget tid af til at reflekterer over din dag. Skriv dine tanker og følelser ned, dette kan være et brugbart værktøj i, at opnå en bedre forståelse for dine stress faktorer.

Spis en velbalanceret diæt

Når det kommer til at bekæmpe stress, er ordentlig næring din ven. At springe måltider over kan øge dit blodsukker, hvilket kan forværre dit humør. I nogle tilfælde, kan det også skabe intense følelser af vrede og frustration.

Dyrk motion ofte

At deltage i regelmæssig motion kan forbedre dit helbred og reducerer dit stress niveau. Når du motionerer producerer din krop endorfiner. Disse feel-good hormoner kan også lindre symptomerne på depression og angst.

Få masser af hvile

Din evne til at, kunne klare stress sænker sig når du er træt. Prøv at få de anbefalede 7 til 9 timers søvn hver nat. Hvis du har søvnproblemer, prøv at få så meget søvn du overhovedet kan, og hvil dig i løbet af dagen.

Se en professionel

En psykolog eller læge kan hjælpe til med, at bekæmpe dit psykiske stress. Du burde også se en læge hvis du har følelser af depression, selvmordstanker og angstanfald.