De 7 bedste fødevarer til at fremme hårvækst

Mange mænd og kvinder ønsker stærkt og sundt hår, især som de bliver ældre. Hår vokser i gennemsnit 1.25 cm om måneden, og 15 cm om året. Hvor hurtigt hår gror kommer an på alder, sundheds, genetik og kost.

Kan din diæt fremme hårvækst?

Selvom man ikke kan ændre på faktorer som alder og genetik, er kosten én ting man har kontrol over. Mangel på essentielle vitaminer i din kost kan forøge chancen for hårtab. En velbalanceret diæt med de rette vitaminer og næringsstoffer kan hjælpe med at forøge hårvæksten, og dermed kan kost have en effekt på hårtab.

Her er de 10 bedste fødevarer til hårvækst.

1. Æg

Æg er en god måde at få proteiner på. At spise tilstrækkelig mængde af proteiner er vigtig for hårvækst, fordi hårsækkene hovedsageligt er lavet af protein. Et mangel på proteiner i ens kost, har beviste effekter for at forøge chancen for hårtab.

Derudover indeholder æg også masser af biotin. Biotin er en essentiel del af produktionen af hårprotein kaldet keratin, hvilket er grunden til biotin supplementer ofte markedsføres som en kur mod hårtab.

Læs om biotin’s effekter imod hårtab ved at trykke her.

Æg er også en stor kilde til zink, selen og andre hårsunde næringsstoffer. Dette gør dem til en af de bedste fødevarer at forbruge for at få et optimalt hårsundhed.

2. Bær

Bær er propfyldt med essentielle vitaminer som kan promovere hårvækst. Dette inkludere vitamin C, som har stærke antioxidantegenskaber. Antioxidanter kan hjælpe med at beskytte hårsækkende imod skade fra skadelige molekyler. Kroppen bruger desuden C-vitamin til at producere kollagen, et protein, der hjælper med at styrke håret for at forhindre, at det bliver svagt og knækker.

3. Spinat

Spinat er en sund grøntsag, som er propfyldt med gode næringstoffer, som folat, jern og vitamin A og C, som alle kan fremme hårvækst.

Vitamin A hjælper hudkirtlerne med at producere hudfest. Denne substans hjælper med at fugte hovedbunden og holde håret sundt. Spinat er også en god plante-baseret kilde til jern, som er essentielt for hårvækst. Jern hjælper røde blod celler med at bære oxygen gennem kroppen, hvilket kan fremme hårvækst.

4. Fisk

Fisk som laks, sild og makrel har næringsstoffer, der kan fremme hårvækst. De er en rig kilde af omega-3 fedtsyrer, som er bevist til at have en effekt på hårvækst. Derudover er fisk også en stor kilde til proteiner, selen, vitamin D3 og B-vitaminer, næringsstoffer, der kan hjælpe med at fremme stærkt og sundt hår.

5. Søde kartofler.

Søde kartofler er en god kilde til “beta carotene”. Kroppen konverterer beta-carotene indtil Vitamin A, som tidligere nævnt er vigtigt for sundt hår.

6. Avocadoer

Avocadoer smager godt, men udover det er de en god kilde til sunde fedtstoffer. De er desuden også en god kilde til Vitamin E, som måske hjælper med at fremme hårvæksten. En mellem avocado kan opfylde omkring 21% af dit daglige vitamin E behov. Vitamin E beskytter dele af din hud, son hovedbunden, fra fra oxidaktiv belastning og skade. Beskadiget hud i hovedbunden kan resultere i dårlig hårkvalitet og færre hårsække.

Hvis et ikker er nok, avocadoer er en også en god kilde til essentielle sunde fedtstoffer. Et mangel i essentielle fedtsotffer har i nogle studier, været knyttet til hårtab.

7. Rejer

Rejer indeholder protein, vitamin B, zinc, jern, og vitamin D. Derudover indeholder de en lille mængde omega-3 fedtstof. Alle disse vitaminer og næringsstoffer har bevist at kunne fremme hårvæksten.

One Reply to “De 7 bedste fødevarer til at fremme hårvækst”

Comments are closed.